Knipövningar

Knipträning är inte bara för dig som har problem med inkontinens. Knipträning är faktiskt något som är bra för alla kvinnor. Men vad är knipträning, hur gör man och varför ska man knipträna?

Knip dig till fontänorgasm

Det finns många fördelar med att använda knipkulor, inte bara för att förebygga inkontinensbesvär. Blodgenomströmningen ökar och många kvinnor upplever då högre känslighet och större lust. Det upplevs dessutom ofta betydligt lättare att uppnå kraftiga orgasmer och fontänorgasm tack vare starkare bäckenbottenmuskulatur. Knipkulorna hjälper dig att maximera effekten av din träning, lite som att använda vikter vid vanlig styrketräning. De ger dig något att knipa emot och knipkulorna hjälper dig att knipa rätt.

Knipövningar förebygger inkontinens

Inkontinens är ett stort problem för många kvinnor som man dock sällan pratar om. Den vanligaste typen av inkontinens handlar om att det kan vara svårt att hålla helt tätt när man till exempel lyfter tunga saker eller nyser. Har du märkt att det ibland kan komma några droppar vid liknande tillfällen är det dags att börja med knipövningar. Inkontinensbesvär kan ha flera olika orsaker men försvagade muskler i samband med graviditet är en av dem. Det är faktiskt fler än en halv miljon kvinnor i Sverige som lider av problem med inkontinens. Med hjälp av knipkulor och knipövningar kan du råda bot på problemen men kom ihåg att det alltid är lättare att förebygga än att bota. Se därför till att börja med knipövningar redan nu, innan du märker av problemen. 

Bättre sex tack vare knipövningar

Utöver det faktum att knipövningar är mycket bra för att förebygga eller motverka inkontinens, är det dessutom bra för ditt sexliv. Tack vare att slidmusklerna blir starkare blir även sammandragningarna starkare, vilket bidrar till starkare orgasmer. Många upplever också att lusten ökar när blodgenomströmningen i området ökar och du kan få högre känsel. Du blir dessutom tightare och mer elastisk i slidan med starkare slidmuskler, vilket gör att du kan knipa hårdare och skänka njutning under samlag. Genom att knipa kan man också lättare komma åt g-punkten och på så sätt lättare uppnå fontänorgasm!

Hur kniper man?

Börja med att lägg dig på rygg med lite lätt särade ben eller så kan du kan lägga upp benen på en kudde eller dylikt. Se till att vara avslappnad i rygg, mage, ben och skinkor. Knip ihop muskeln runt ändtarmen på samma sätt som du håller emot en prutt. Fortsätt knipa uppåt, runt slidan och urinröret. När du kniper rätt kan det kännas som att något lyfts upp inuti dig. Tänk på att inte spänna varken skinkor, lår eller mage när du kniper. Du kan testa om du använder rätt muskler genom att knipa av strålen när du kissar, det känns nämligen på samma sätt. Du kan även känna med fingret i slidan om det kramar åt fingret när du kniper.

Knipkulor effektiviserar knipträningen

Träning med knipkulor ger lättare orgasm. Följ de här enkla tipsen för att effektivt träna upp dina slidmuskler och underlätta fontänorgasm.

Så använder man knipkulor

  • Som nybörjare rekommenderas att du ligger på rygg med lätt böjda ben när du för in knipkulorna. Det är viktigt att använda ordentligt med glidmedel när du ska föra in kulorna. Det kan vara en god idé att börja men en singelkula för att senare gå över till två kulor om du inte är van eller om du tycker att det känns för mycket med två kulor.
  • Det är viktigt att endast spänna bäckenbottenmuskulaturen. Tänk på att vara helt avslappnad i magen, låren, skinkorna och andra kroppsdelar. För att kontrollera att du spänner rätt muskler kan du knipa av strålen när du kissar, det känns nämligen på samma sätt. Detta är dock endast för att hitta rätt muskler, inte ett sätt att träna!
  • Börja med att knipa i ca 2-4 sekunder, sedan slappnar du av i ca 10 sekunder innan du kniper igen. Det är relativt lätt att få träningsvärk i början så se till att inte hålla på så länge de första gångerna. När du efter ett tag blivit lite mer van kan du däremot knipträna i ca 5-15 minuter. Får du mycket träningsvärk drar du ner på tiden och istället ökar på efter hand. Många brukar jämföra känslan av träningsvärk från knipövningarna med mensvärk.

Lite mer erfaren

När du har tränat ett tag och känner att du börjat bli lite starkare och kan knipa bättre kan du istället träna såhär:

  • Knip kraftigt i ca 5 sekunder
  • Slappna av i ca 5 sekunder
  • Upprepa 10 gånger

I många fall kan det kännas svårt att hålla ut i 5 sekunder med ett såpass kraftigt knip men efterhand kommer du känna att det blir mycket lättare. Vill du höja svårighetsgraden ett snäpp kan du lyfta någonting lite tyngre samtidigt som du gör övningarna ståendes.

Ställ dig upp och knip

Som nybörjare är det som sagt lättast att ligga ner när man gör sina knipövningar. Då är det enklare och det underlättar för dig när du ska hitta rätt muskler att knipa med. Ju mer tränad du blir desto mer klarar du såklart av. Prova att ställ dig upp och se ifall du klarar av att hålla kvar kulorna. Gör du det kan du senare försöka röra dig och gå omkring med knipkulorna inne i dig för att göra det ännu svårare. Många knipkulor har mindre kulor inne i kulorna som rör sig när du rör på dig. Det gör att musklerna spänns automatiskt för att försöka hålla kvar kulorna. Går du runt med kulorna i dig utan att aktivt knipa får du alltså en viss träning ändå. Kniper du dessutom aktivt ger det såklart en större träningseffekt och det går snabbare att bygga upp en stark bäckenbotten.

Hur ofta ska man göra knipövningar?

Upplever du att du har problem med läckage på grund av en förslappad muskulatur i bäckenbotten? Om så är fallet behöver du bygga upp dina muskler igen för att försöka återställa den spänst som tidigare funnits. För att göra det krävs det ofta 4 "träningspass" per dag i 8 till 20 veckor. Även om du inte har märkt något resultat efter några veckor ska du inte sluta att göra knipövningarna. Det kan som sagt ta upp till 8 veckor innan du märker en tydlig skillnad.

Har du däremot inga problem med läckage utan istället vill träna förebyggande och för att helt enkelt bli starkare i bäckenbotten behöver du inte träna lika ofta. Har du inte gjort knipövningar tidigare och känner att du kanske behöver bygga upp lite styrka och spänst i slidan ska du träna 2 gånger per dag i 8 till 20 veckor. När du tränat såpass länge att det känns som att du blivit starkare i din bäckenbottenmuskulatur räcker det kanske att istället göra knipövningar några gånger i veckan.

Gör knipövningarna till daglig rutin

Det är viktigt att se till att knipövningarna verkligen blir av och att man inte tycker att det är en jobbig grej. Försök få in knipträningen i din dagliga rutin på något vis. Det bästa är om man gör det av bara farten utan att behöva tänka på det. Varför inte varje morgon innan eller efter duschen? Försök hitta något som fungerar för dig och håll dig till det så att knipövningarna blir av.


Bästa knipkulorna

Vilka knipkulor ska man då välja för att maximera effekten av sina knipövningar? Här tipsar vi om några av de bästa knipkulorna i olika kategorier.

Billiga

Det finns en hel del billiga knipkulor att välja bland. De absolut billigaste knipkulorna är ofta tillverkade i PVC eller ABS-plast med ett bomullssnöre emellan kulorna. Nackdelen med ett snöre i bomull är att det blir svårare att rengöra knipkulorna på ett bra sätt. Dessa är alltså inte att rekommendera ifall du är gravid men är i övrigt ett superbilligt sätt att träna upp sin bäckenbotten.

Populära

De vanligaste och populäraste knipkulorna är ofta tillverkade i silikon. Till skillnad från knipkulor i latex eller gummi är kulorna i silikon väldigt bra för dig som kanske är allergisk eller extra känslig. Dessutom är de även mycket lätta att rengöra och hålla fräscha. Tänk på att använda ett vettenbaserat glidmedel till knipkulor i silikon.

Singelkulor

Det kan som nybörjare kännas skönt att använda endast en kula när du gör knipövningarna i början. Singelkulorna har generellt sätt en lägre vikt och de är enklare att föra in. Många blir nämligen förvånade över hur stora knipkulorna är när man ska använda dem för första gången. Då kan det kännas bättre att testa en singelkula istället. 

Tunga

Genom att göra sina knipövningar med hjälp av ett par tyngre knipkulor ökar du motståndet och därför även svårighetsgraden. Ju tyngre knipkulorna är desto svårare är det att hålla kvar dem. Har du inga större problem utan vill istället bibehålla din bäckenbottens goda kondition är det perfekt med ett par tunga knipkulor. 

Utbytbara vikter

Har du svårt att bestämma dig eller vet du inte hur tunga knipkulor du behöver? Då är dessa knipkulor med utbytbara vikter ett riktigt bra alternativ. Du får med flera olika vikter så att du enkelt kan testa dig fram och välja de som passar bäst för dig just nu. En smart produkt som du kan anpassa när du känner att du behöver mer motstånd.

Geishakulor

Geishakulor, som även kallas samlagskulor, är ett par kulor som man oftast använder under samlag. De sitter inte ihop med ett snöre emellan och är oftast lite mer kompakta. Man kan använda vissa geishakulor som knipkulor men det är oftast svårare och kräver en mer vältränad bäckenbotten. 

Vibrerande

Vibrerande knipkulor är ett mycket bra sätt att få njuta lite extra samtidigt som man kniptränar. Vibrationen stärker ofta motivationen till att vilja göra knipövningar och det finns knipkulor som till och med vibrerar starkare vid tryck. Det gör att man kanske orkar knipa lite längre eftersom det är så jäkla skönt!

Knipkulor - Knip dig till fontänorgasm

Det finns många fördelar med att använda knipkulor, inte bara för att förebygga inkontinensbesvär. Blodgenomströmningen ökar och många kvinnor upplever då högre känslighet och större lust. Det upplevs dessutom ofta betydligt lättare att uppnå kraftiga orgasmer och fontänorgasm tack vare starkare bäckenbottenmuskulatur. Knipkulorna hjälper dig att maximera effekten av din träning, lite som att använda vikter vid vanlig styrketräning. De ger dig något att knipa emot och knipkulorna hjälper dig att knipa rätt.